گاتر و بستر کشت


بستر کشت

بستر کشت به مواد جامدی که بجای خاک در کشت هیدروپونیک می­توان استفاده نمود اطلاق می­شود بعد از احداث گلخانه و قبل از شروع کشت گیاهان، انتخاب و تهیه بستر کشت مناسب، گامی اساسی در تولید محصول است. از بستر های مختلف می توان به عنوان محیط رشد ریشه استفاده نمود، این بسترها دارای خصوصیات متفاوتی هستند که گاهی به تنهایی و گاهی نیز به صورت مخلوط با سایر بسترها مورد استفاده قرار می­گیرند. بهترین بستر کشت برای گوجه فرنگی مخلوط 60 درصد کوکو چیپس  و 40 درصد فیبر و پیت (پرلیت ) با  EC کمتر از 1000 است  که درون کیسه های رشد  (گروبگ) ریخته می شود (می­توان از گروبگ های آماده که توسط کوکو پیت پر شده اند استفاده کرد).  سپس بستر  کشت آماده شده را  بر روی ناودانی­ هایی که از بالا توسط زنجیر به کراپ بار متصل شده اند  و از نظر ارتفاع قابل تنظیم می باشند ( قابلیت ایجاد شیب در طول دهانه ) قرار می­گیرند. در هر دهانه با توجه به تراکم 5/2 بوته گوجه فرنگی درهر مترمربع و طول دهانه ها بسترهای کشت قرار داده می­شوند . سپس نشاء گوجه فرنگی را درون گروبگ قرار داده می­شود.

   گاتر کشت(ناودانی بستر کشت)

پس از انتخاب بستر کشت لازم است که این کیسه کشت (گروبگ) روی سطحی که در ارتفاع مناسبی نصب گردیده قرار داده شود . گاتر یا ناودانی بستر کشت عبارت است از سطحی که دارای کانال های مناسب برای انتقال آب مازاد خارج شده از گروبگ هاست این مقطع معمولا از جنس ورق گالوانیزه با ضخامت 0.6 یا 0.7 می باشد. عرض آن بسته به نوع گروبگ بین 20 تا 25 سانتیمتر متغییر است. کانال های آب برگشتی نیز می توانند در مرکز یا دو طرف گاتر قرار داده شود. البته در گاتر های که کانال آب برگشتی در کناره ها قرار داده شده است، به دلیل عدم مسدود شدن توسط ریشه (گاتر هایی که کانال در مرکز قرار دارد معمولا پس از رشد محصول کانال به وسیله ریشه ها مسدود می گردد. و باعث سر ریز آب می شود) بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

   پایه گاتر کشت وآویز گاترکشت

  1. پایه:دراین سیستم از پروفیل های تمام آلومینیومی به ارتفاع 60 سانتیمتر که قابلیت تنظیم ارتفاع به آسانی در آنها طراحی شده است استفاده می گردد. عرض این پایه ها 20 سانتیمتر می باشد همچنین با توجه به عرض گروبگ و محصول قابل سفارش می باشد.
  2. آویز: در این روش برای نگه داشتن گاتر کشت از مفتول نمره 10 یا 8 گالوانیزه که تقریبا به شکل یک مثلث در آورده شده و توسط سیم بکسل گالوانیزه با سیم مفتول گالوانیزه از کراپ بار مهار می گردد استفاده می شود.(مانند شکل سمت چپ)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *